GIMNAZJALISTO - KONIECZNIE TO PRZECZYTAJ

Rekrutacja 2017/2018

Zapraszamy na naszą nową stronę internetową
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO i USTAWICZNEGO
nr 2 w Wadowicach

Promocja zdrowia w działalności PCK

 

PCK jako organizacja, której na sercu leży dobro człowieka, wie że jego istotnym elementem czy nawet warunkiem jest zdrowie. Każdy z nas z resztą podświadomie czuje, że zdrowie to najważniejsza rzecz w życiu. Niestety nie jest to aż tak oczywiste, gdy się ma naście lat. Dlatego promocja zdrowia, czy też, jak kiedyś się mówiło, oświata zdrowotna, stanowi istotny element działań podejmowanych przez grupy młodzieżowe PCK, ale przede wszystkim adresowanych do dzieci i młodzieży.

Zakres i charakter tych działań może być bardzo szeroki i różnorodny. Równie ważną rzeczą dla nas wszystkich jest, oprócz zdolności organizacyjnych, pomysłowości i zapału posiadanie właściwej, pełnej wiedzy na ten temat.

I właśnie ten tekst ma Wam w tym pomóc.

A więc najważniejsze – co to takiego, ta promocja zdrowia, a przede wszystkim zdrowie. Niby takie proste, ale chyba nie do końca.

Zdrowie, to nie tylko brak choroby. To pełen dobrostan -  fizyczny, psychiczny i społeczny. Zatem jesteśmy zdrowi, gdy nie chorujemy, mamy właściwy stosunek do siebie, umiemy sobie radzić ze stresem, mamy dobre układy z otoczeniem. No i najważniejsze, zdrowie to kapitał, który pozwala nam osiągnąć nasze cele,  satysfakcję i spełnienie w życiu.

Promocja zdrowia natomiast, to sposób aby to zdrowie utrzymać, ale przede wszystkim rozwijać. To taka praca z ludźmi, która ma ich wyposażyć w wiedzę i umiejętności do podnoszenia stanu zdrowia.

W praktyce najważniejszą sprawą wydaje się być zdrowy styl życia, czyli sposób w jaki je przeżywamy. Aby miał on sens należy przestrzegać pewnych założeń, takiego dekalogu (w oparciu o „Dekalog Zdrowego Stylu Życia” Z. Cendrowskiego).

Oto one:
1.    Wiedza o samym sobie.
Oznacza to  konieczność zrozumienia wszystkich podstawowych zasad funkcjonowania organizmu, w takim stopniu, aby człowiek umiał oceniać stan swojego zdrowia, prawidłowo interpretować różne dolegliwości i co najważniejsze, aby posługując się tą wiedzą umiał uprawiać strategię zdrowego stylu życia, planować i realizować różne przedsięwzięcia wyprzedzające chorobę, nie dopuszczać do zachorowań, przewidywać, wybiegać myślą w przeszłość, nie tylko unikać choroby, ale wspomagać zdrowie.

2   Utrzymywanie sił obronnych w stałej gotowości.
Takie postępowanie opiera się na 4 zasadach:

  • Niedopuszczanie do zachowań, które mają bezpośredni wpływ na obniżenie bariery immunologicznej (lekomania, palenie papierosów, alkohol, narkotyki, itp.)
  • Postępowanie w sposób wzmacniający siły obronne (właściwe odżywianie, systematyczna aktywność fizyczna, hartowanie ciała, itp.)
  • Umiejętne postępowanie podczas różnych chorób i dolegliwości, by nie tylko nie spowodowały one niekorzystnych następstw, ale aby wykorzystać je dla wzmocnienia organizmu (leki, medycyna naturalna, itp.)
  • Pogłębianie umiejętności wykorzystania naszych sił psychicznych (autopsychoterapia)

3.    Nie nadużywanie leków
Podstawą tej zasady jest stosowanie leków tylko w sytuacji, gdy jest to konieczne i to pod kontrolą lekarza.

4.    Utrzymywanie wszechstronnej aktywności fizycznej
Odpowiednio częsty i intensywny ruch pozwala na wzmocnienie organizmu i zachowanie właściwej tężyzny fizycznej i psychicznej.

5.    Prawidłowe odżywianie się
Należy stosować się tutaj do kilku prostych zasad:

  • Trzeba jeść tylko tyle, ile się zużywa
  • Maksymalne wyeliminowanie z diety tłuszczów zwierzęcych i zastąpienie ich tłuszczami roślinnymi oraz produktów wysokoprzetworzonych, np. cukru, soli, białej mąki.
  • Spożywanie dużych ilości warzyw i owoców
  • Ograniczenie spożycia potraw o wysokiej ilości cholesterolu

6.    Hartowanie się
Chodzi tutaj o świadome, planowe poddawanie swego ciała i psychiki różnego rodzaju bodźcom, czasem nawet ekstremalnym, by wzmocnić się, przygotować do sytuacji trudnych, uodpornić się na ekstremalne bodźce w sferach: fizycznej, psychicznej i społecznej.

7   Rozwijanie umiejętności walki ze stresem
Polega to na umiejętności rozróżniania „dobrego” i „złego” stresu i stałego uczenia się sterowania swoimi reakcjami, ograniczanie i eliminowanie wpływu bodźców negatywnych, ale też na pełniejsze ich wykorzystanie. Mają tu zastosowanie wszelkie techniki psychoterapeutyczne, m.in. trening asertywności, umiejętność relaksacji i odreagowywania negatywnego stresu, także poprzez wysiłek fizyczny.

8.    Wyeliminowanie nałogów
Mamy tu na myśli  wszelkie działania mające na celu zachęcenie ludzi do pozostawania wolnym od nałogów i podejmowania wysiłku ich porzucenia.  Kluczem do sukcesu jest motywacja i wsparcie.

9   Życzliwość dla innych
Jest to jeden z podstawowych wymiarów społecznego wymiaru zdrowia. Inaczej mówiąc, zdrowym społecznie jest ten, kto czyni dobro, jest życzliwym dla innych, zna wartość pojęć: tolerancja i kompromis i posługuje się nimi w praktyce, będąc jednocześnie asertywnym. Działanie w naszym Stowarzyszeniu jest bardzo dobrym sposobem na pielęgnowanie i rozwijanie tych cech.

10.    Zachowanie postawy copingowej
Coping to z ang. dawanie sobie rady w życiu. Jest to reguła zamykająca w sobie pozostałe.  Człowiek prowadzący zdrowy styl życia to taki, który jest o.k., życiowy optymista, odbierany przez innych jako człowiek sukcesu. Dzięki temu jest osobą atrakcyjną dla innych, posiadającą wielu przyjaciół. Jest mu po prostu łatwiej żyć.

Właśnie na krzewieniu tychże zasad wśród młodych ludzi, nie tylko członków PCK, powinna polegać promocja zdrowia w ruchu młodzieżowym PCK. Może zabrzmi to trochę banalnie, ale musimy zadbać o to, aby te zasady w pierwszej kolejności dotyczyły w praktyce nas, młodzieży PCK, mając odbicie w rzeczywistości.

Warto też przy realizacji zadań i pomysłów z tego zakresu korzystać ze środków i pomocy dorosłych pracowników i wolontariuszy PCK i innych organizacji zajmujących się tą problematyką, np. Sanepidu.

Należy jedynie pamiętać o tym, aby robić to wszystko w sposób atrakcyjny, aktywny i pełen humoru, czego na pewno Wam nie brakuje.