GIMNAZJALISTO - KONIECZNIE TO PRZECZYTAJ

Rekrutacja 2017/2018

Zapraszamy na naszą nową stronę internetową
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO i USTAWICZNEGO
nr 2 w Wadowicach

Współpraca z Zagranicznymi Szkołami w Ramach Programu

SOCRATES-COMENIUS

Projekt Szkolny

Zespół Szkół nr 2 w Wadowicach współpracuje ze szkołami europejskimi w ramach

programu „Socrates” i „Comenius” od 1998 roku.

Zrealizowaliśmy – i realizujemy następujące programy:


 

1.     „ Nauka i praca w Europie ”

2.     „ Kultura i przemysł ostatniego stulecia ”

3.     „ Polowanie na lwy. Przewodnik po miastach ”

4.     „ Eurobotica ”

5.     „ Inżynieria przyszłości ”

6.     „ Technologie innowacyjne  ”

7.     „ European E-working”

8.      “European School Company”

 

Naszymi partnerami były i są następujące szkoły:

 

1.    G.S.M. Gemeentelijke Secundaire School-Munsterbilzen - Belgia

2. - Stredni Skola Prumyslowa a Hotelova  - Uherskie Hradiste  i

   -  Stredni Skola Umeleckoprumyslowa  - Usti n. Orlici - z Czech

3. - Berufskolleg Tecklenburger Land Ibenburen des Kreises Steinfurt i

   - Technische Schulen des Kreises  Steinfurt – Steinfurt - z Niemiec

4.    Istituto Instruzione Superiore Volterra-Elia – Ancona - z Włoch

5.    Stord Vidaregaande Skule – Stord z Norwegii

6.    Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtyma – Joensuu z Finlandii

7.    Modal  High School of  Matematics Academician  Kiryl  Popov-Plovdiv -      Bułgaria

8.    Stojarska tehnicka skola - Osijek z Chorwacji

9.    KotwicaSzegedi  Ipari, Szolgaltato es Altalanos Iskola-Szeged- Węgry

10.   Cesu Profesionala vidusskola – Cesis - Łotwa

 

     Zespół Szkół nr 2 w Wadowicach korzysta ze środków unijnych, partycypując w realizacji tzw. projektów szkolnych od 1998 roku.

  „ Polowanie na lwy. Przewodnik po miastach ”

W roku 2001 realizowaliśmy projekt „ Polowanie na lwy. Przewodnik po miastach ” w ramach działania Socrates – Lingue-E.  Celem projektu było przygotowanie przewodnika turystycznego po mieście i regionie, z którego pochodziły szkoły partnerskie, a więc po Wadowicach i Małopolsce  oraz Braunscheigu i Dolnej Saksonii. W marcu 2001 roku w trakcie dwu tygodniowego pobytu w Niemczech uczniowie klasy technikum elektronicznego wraz z niemieckimi kolegami  zwiedzili m.in: miasta Brauschweig, Wolfenbuttel, Helmstedt i muzeum dawnej granicy pomiędzy państwami niemieckimi, Marienborn, Werigerode, Goslar. Duże wrażenie zrobiła na uczniach  wizyta     w „Autostad”- muzeum koncernu VW. W parku o pow. 25 ha znajduje się centrum obsługi klientów oraz  pawilony wystawowe wszystkich marek należących do koncernu , a mianowicie:                                                        

1. Audi

2. Bentley                                                                                                              

3. Seat                                                                                                                        

4. Skoda                                                                                                                       

5. Volkswagen                                                                                                       

6. Lamborgini                                                                                                                 

W trakcie wizyty uczniowie zwiedzali również fabrykę VW  i zapoznawali się z przebiegiem procesu produkcyjnego samochodów.

W maju 2001 roku z wizytą  w Wadowicach przebywała grupa uczniów z Braunschweigu i zapoznawała się z kulturą  i zabytkami Małopolski , zbierając i przygotowując materiały do swojej części przewodnika.

foto
foto
foto
foto
foto


 „ Eurobotica ”

W latach 1999-2002, wraz ze szkołami z Belgii, Norwegii i Czech wykonaliśmy i poddali testowaniu urządzenie do sortowania monet. Był to w pełni zautomatyzowany zestaw mechanizmów, który pobierał zgromadzone monety i sortował  je według nominałów.  Urządzenie składało się ze współpracujących ze sobą modułów, a pojedyncze moduły były projektowane i wykonywane przez poszczególne partycypujące szkoły. Nasza szkoła zaprojektowała i skonstruowała pierwszy w kolejności działania moduł. Było to urządzenie do pobierania pojedynczych monet i podawania ich na ściśle określone miejsce w drugim w kolejności module, konstruowanym przez szkołę z Belgii. Współpraca zmuszała nas do zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami w automatyce i wizualizacji. Wzorując się na tym co ciekawe w zagranicznych szkołach zmodernizowaliśmy pracownię automatyki czyniąc ją nawet bardziej funkcjonalną niż obejrzane zagraniczne wzorce. Korzystając    z pieniędzy unijnych dokonaliśmy zakupów cennych pomocy naukowych do tej zmodernizowanej pracowni.

foto
foto
foto/>

 

 



    „ Inżynieria przyszłości ”                                                                                 

W latach 2002-2005 partycypujemy w programie szkolnym poka-yoke, wraz ze szkołami z Belgii, Włoch, Czech i Norwegii. Filozofia poka - yoke sprowadza się do wszechstronnej analizy podejmowanego się zadania w takim sensie, że dokonuje się zestawienia wszystkich potencjalnych zagrożeń, jakie mogłyby się pojawić w trakcie realizacji i przygotowuje się działania zapobiegające pojawieniu się zagrożeń lub przygotowuje się doraźne działania zaradcze gdyby jednak określonych zagrożeń nie dało się uniknąć.   Filozofia ta narodziła się         w Japonii i rozprzestrzenia się po całym świecie. W przemyśle samochodowym na przykład doprowadziła do radykalnego obniżenia braków.          

Nasza szkoła opracowuje płytki z obwodem drukowanym w reżimie poka -yoke , które są testowane na urządzeniu opracowanym przez szkołę w Belgii. Układ elektroniczny jednej z płytek zamienia telefoniczny sygnał dźwiękowy na sygnał świetlny. Właśnie zdjęcie obok przedstawia naszych uczniów montujących takie płytki. Również obok zamieściliśmy gotową płytkę. Opracowujemy również płytkę z obwodem drukowanym do sterowania impulsowym zasilaniem w prąd stały, przy zminimalizowanych stratach energii elektrycznej. Szkoła    z Włoch przygotowuje mechanizm do podawania płytek do badań a szkoła w Czechach przygotowuje kody kreskowe dla tych płytek. Kody, jakie ma każdy towar sprzedawany w supermarketach. I tym razem korzystając z pieniędzy unijnych dokonujemy zakupów pomocy naukowych dla naszej pracowni elektronicznej, takich, które są potrzebne do wstępnego testowania wytwarzanych przez nas płytek,          a które jednocześnie będą potem służył naszym uczniom do ćwiczeń z zakresu elektroniki.

foto
foto
foto
foto


„Innowacyjne technologie”

Podjęliśmy starania o pozyskanie dalszych środków unijnych na lata 2005-2008. Tym razem współpracowalibyśmy ze szkołami z Francji, Niemiec, Włoch, Belgii i Czech a wspólnym zadaniem wymienionych szkół byłoby pracowanie Układu do Kompresji, (Pakowania) i Testowania, Sterowanego za Pomocą Sterownika z Programowalną Pamięcią . Urządzenie składa się z komponentów mechanicznych, urządzenia sterującego oraz układu przełączania. Każda szkoła partnerka wykonała jeden moduł urządzenia – stosownie do swojej specjalności. Moduł polski napędzany i sterowany jest elektronicznie, a pozostałe pneumatycznie. Na zakończeniu  projektu poszczególne moduły zastały przez uczniów zmontowane w kompletne, w pełni kompatybilne i działające urządzenie. Maszyna ta może być wykorzystywana do symulacji zakłóceń takich jak np. uszkodzenie czy przerwanie kabla, defekt czujnika itp.

 

foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto

 

„ European E-working”

W dniach 28 marca – 1 kwietnia 2012 r. uczniowie klasy IV TES - Dariusz Wawrzyn, Zbigniew Mojski oraz Michał Stanek wzięli udział           w międzynarodowym spotkaniu w Ibbenburen w Niemczech kończącym program „ Comenius „ – „European E – Working” .
Celem spotkania była prezentacja wspólnie wykonanego urządzenia - automatu do testowania - kontroli poprawności i pakowania do pudełek pamięci USB (popularnych pendrive).
Urządzenie składa się z czterech części wykonanych przez partnerskie szkoły z Niemiec, Polski, Włoch i Finlandii.
Zadaniem uczniów było połączenie wykonanych przez partnerów części w jedno, sprawne i działające urządzenie oraz zaprezentowanie jego funkcjonowania na gali kończącej projekt. W urządzeniu znajduje zastosowanie wysoko zaawansowana technologia z zakresu automatyki, elektroniki i robotyki i pneumatyki.
Prezentacja i pokaz zakończył się sukcesem – urządzenie zadziałało zgodnie z planem a wykonane przez poszczególne szkoły części okazały się w pełni kompatybilne.
Uczniowie w ramach projektu zapoznawali się również z historią i kulturą regionu – zwiedzili miasta Ibbenburen, Osnabruck i Teklenburg, szkołę nurków i ciekawe formy geologiczne w Doerenther Klippen.

 

foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto
foto



  „European Scholl Company”

Ideą projektu „European Scholl Company” jest zbudowanie maszyny, która pakuje i waży ciastka. Głównym tematem jest rozwijanie, produkcja i marketing prototypowego systemu pakującego i ważącego ciasta wykonane w szkole. Maszyna będzie spełniać wszystkie wymagania i specyfikacje przedstawione przez szkoły partnerskie, jak również spełniać wszystkie narodowe normy. Urządzenie będzie realizowało takie etapy procesu produkcyjnego jak: przechowywanie ciasta wytwarzanego w szkolnej stołówce, elektroniczny system ważenia, dzielenie na jednostki pakowe, pakowanie i metkowanie. By to osiągnąć konieczny będzie przygotowanie projektu produktu, specyfikacji technicznej, określenie metody produkcji, przygotowanie instrukcji użytkowania, narzędzi marketingowych takich jak ulotki, logo, stworzenie strony internetowej, tłumaczenia.

Aby zrealizować ten pomysł zostanie powołane Europejskie Szkolne Przedsiębiorstwo (ESC) z  działami takimi jak produkcja, marketing, projektowanie, konstrukcja, automatyzacja, biuro tłumaczeń, stołówka szkolna, etc. Każda szkoła partnerska, zgodnie ze swoim profilem, będzie pracować jako dział ESC lub w ramach multilateralnych wydziałów obejmujących kilka szkół. Do wypełnienia przypisanych zadań konieczna jest ścisła  współpraca pomiędzy partnerami.

Każdy zrealizowany projekt to możliwość wymiany doświadczeń i podpatrzenia rozwiązań stosowanych przy realizacji projektów przez uczniów ze szkół partnerskich. Wizyty w szkołach to również możliwość porównania systemów edukacyjnych   w krajach Unii Europejskiej. Uczniowie brali udział w zajęciach sportowych oraz zapoznawali się   z kulturą i historią regionu  zwiedzając atrakcje turystyczne regionu